keskiviikko 5. syyskuuta 2012

Mustikka-rahkapiirakka



Tänään on ollut taas piirakkapäivä! Rahkapiirakkaa mä oon itseasiassa haaveillut tekeväni koko kesän, mutta aina sitä on vaa kuitenkin tullut tehtyä jotakin muuta. No, nyt selaillessani sly:ni lähettämää lehteä, löysin takakannesta rahkapiirakan ohjeen, ja siitäpä sain hyvän syyn tehdä viimein tätä. Ohjeessa neuvotaan käyttämään valmista Myllyn Paras pyöreää piirakkataikinaa, mutta minä tein taikinankin itse.

Rahkapiirakka tuoreilla marjoilla:

Taikina:
100g voita
3/4 dl sokeria
1 muna
2 dl vehnäjauhoja
1 dl ruis- tai kaurahiutaleita
1 tl leivinjauhetta

Rahkatäyte:
200 g sitruunarahkaa
1 dl kevytkermavalmistetta (5-7%)
½ dl sokeria
1 muna

päälle: 
n. 5 dl sesongin marjoja: vadelmia, pieniä mansikoita ja mustikoita, mintunlehtiä

Vatkaa voi ja sokeri vaahdoksi, ja lisää muna. Lisää sen jälkeen kuivat aineet ja sekoita taikina tasaiseksi. Levitä se piirakkavuokaan.
Valmista täyte sekoittamalla kaikki ainekset keskenään ja levitä se sitten piirakkapohjan päälle. Paista 200 asteisessa uunissa 25-30 minuuttia. Koristele tuoreilla marjoilla.

Mulla kävi mielessä, että olisi laittanut mustikoita myös tonne rahkan alle. Meinasin tehdä tän piirakan jo maanantaina, kun palasin reissusta, mutta epähuomiossa ostin kerman sijaan kermaviiliä, joten tein sitten tuon saman mustikkapiirakan, jonka ohje täällä jo aijemminkin on esiintynyt. Nyt kun oli oikeat aineet, niin enhän mä enää muistanut niitä mustikoita laittaa myös rahkan alle. Noo, ens kerralla sitten.... :D

3 kommenttia:

  1. Kuulostaa ja näyttää hyvälle :)

    VastaaPoista
  2. Ei ole piirakkaa yli rahkaisen ! Miksei näistä kuvista voi ikinä maistaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha, niinpä :D Olen kyllä itsekin miettinyt ihan samaa, monella on blogeissaan niin herkullisia kuvia että kuola vaan valuu.

      Poista